onsdag 6. oktober 2010

Solceller til himmels - men er Norge med?

Nok et statsbudsjett er ute, med fortsatt manglende ambisjoner om vekst innen fornybar energi. Åslaug Haga, Per Finden og flere går sterkt ut mot dette på Dagsrevyen i dag.

Jeg har den siste uka hatt gleden av å bevege meg litt utenfor forskningsbobla mi, og sett litt mer på hva som skjer rundt solenergi og solceller rundt i verden. Dette i anledning en forelesning jeg holdt i faget Fornybar energi på Høyskolen i Sogn og Fjordane.

Jeg ble sjokkert over det jeg fant ut. Solcelleindustrien er ikke heit, den brennerDet er nå det virkelig tar av. Markedet har hatt 40% vekst per år, siden ca år 2000. Markedet i 2010 er over 50 ganger større enn i 2000! Det vil i år bli solgt rundt 15 GW kapasitet i solceller i verden, det vil si like mye som 100 Alta-kraftverk!

Foreningen for europeisk solcelleindustri (EPIA) lanserte nylig en plan for hvordan Europa kan dekke 12% av sitt strømforbruk med solcellestrøm allerede i 2020. Det er seriøst mye, og hvis noen hadde kommet med dette for bare 5 år siden, ville de sannsynligvis bare blitt ledd av, men det begynner å se ut som om det faktisk kan skje.


I Norge har vi i dag ca 2500 ansatte i industri som jobber med produksjon av solceller. Det er slett ikke verst, og hvis vi får like høy vekst som markedet frem til 2020, kan vi ha 70.000 ansatte i solcelleindustrien i 2020! Men da må vi følge med. Jeg personlig er bekymret. REC la nylig ned sin solcellefabrikk i Sverige, og innrømmer at fabrikkene i Norge har lavere lønnsomhet enn resten av porteføljen. Flere andre norske bedrifter har også kuttet ned på sin satsing på sol det siste året. 

Skal vi være med til himmels, må vi henge oss på nå!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar